nosrat-logo

از چنده لا تا جنگ

روایتی زنانه و ناب از پرستاری که دوشادوش مردان در جبهه‌های جنگ حضور داشت و پا پس نکشید… کتاب صوتی از چنده لا تا جنگ، بخشی از خاطرات شمسی سبحانی است که به خوبی تصویری از سال‌های ابتدایی انقلاب و دفاع مقدس ارائه داده.

یکی از زنان مبارز انقلابی که در جریان جنگ ایران و عراق کنار رزمندگان بود و در بیمارستان‌های صحرایی مناطق جنگی جنوب به مداوای مجروحان پرداخت، خانم شمسی سبحانی‌ست. او بخشی از خاطرات تأثیرگذار و ماندگار خود را در کتاب از چنده لا تا جنگ روایت کرده و گلستان جعفریان نیز آن را تدوین نموده است.
سبحانی در کتاب نامبرده، ابتدا سری به دوران کودکی خود می‌زند و از وقایع تلخ و شیرین آن زمان می‌گوید. پس از آن راوی به سراغ سال‌های ابتدایی جوانی‌اش می‌رود؛ زمانه‌ای که انقلاب اسلامی در شرف پیروزی‌ست و مردم به تظاهرات و پخش اعلامیه مشغولند. شمسی سبحانی هم از جمله جوانان انقلابی‌ست که علیه رژیم شاهنشاهی مبارزه می‌کند. سرانجام با پیروزی انقلاب، وی عضو سپاه می‌شود و به عنوان یک پرستار و نیروی امدادی به مناطق پرهیاهو و خطرناک کرمانشاه و کردستان می‌رود. درست زمانیکه عراق هنوز به خاک ایران تعدی نکرده و مردم درگیر نیروهای ضدّانقلاب و تجزیه‌طلب هستند.سرانجام شمسی سبحانی روایت خود را تا سال‌های دفاع مقدس نیز ادامه می‌دهد و از تجربیات عجیب و سخت خود در جبهه‌های جنگ تا سال ۱۳۶۴می‌گوید.
چیزی که کتاب از چنده لا تا جنگ را جذاب‌تر می‌کند، فضای زنانه‌ای‌ست که در جای‌جایِ روایت با آن روبه‌رو هستید. نگاهی زنانه، قوی و حساس که رنج‌های انسانی و خشونت‌های جنگ را به زیبایی به تصویر کشیده و بخشی از تاریخ این سرزمین را نیز نشان داده است.

نویسنده

گلستان جعفریان

راوی

زیبا بروفه

مدت زمان

5 ساعت و 24 دقیقه

قیمت محصول

37000

تولید کننده کتاب صوتی

سماوا

حجم دانلود

447 مگابایت

تاریخ به روز رسانی

1402/04/27