nosrat-logo

پاکسازی قومی فلسطین

کتاب حاضر، قصه دردناک مصادره و غضب مال و ملک، آوارگی و بی پناهی، و کشتار بی رحمانه یکی از قدیمی ترین اقوام بشری، یعنی قوم فلسطینی است؛

کتاب پاکسازی قومی فلسطین، چگونگی، کیفیت و العاد وحشتناک پاکسازی قومی را در وجوه انسانی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و تاریخی آن، با تکیه و با بر شماری اسناد و مدارک متقن و قابل اعتنا و اتکا به دور از حتی یک شعار یا یک عده واهی، به روش علمی و تحقیقی، و با ارجاع خواننده به قریب هزار بار سند، به شرح و توصیف می کشد.

کسازی قومی فلسطین کتابی است که توسط ایلان پاپه ، مورخ جدید تألیف شده و در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات One World Oxford منتشر شده است.
در طول جنگ ۱۹۴۸ فلسطین ، از ۷۰۰۰۰۰۰ عرب فلسطینی که در سرزمینهای اسرائیلی زندگی می کردند ، حدود ۷۲۰ هزار عرب فلسطینی فرار کرده یا از خانه های خود بیرون شدند. علل این هجرت بحث برانگیز است و مورد بحث مورخان است.
کتاب پیشگام ایلان پاپخ ، مورخ مشهور اسرائیلی ، دوباره تشکیل دولت اسرائیل را مرور می کند. بین سالهای ۱۹۴۷ و ۱۹۴۹ ، بیش از ۴۰۰ روستای فلسطین به عمد تخریب شد ، غیرنظامیان به قتل عام رسیدند و حدود یک میلیون مرد ، زن و کودک با تهدید اسلحه از خانه های خود بیرون شدند.
تز این کتاب این است که حرکت اجباری فلسطینیان به کشورهای عربی یکی از اهداف جنبش صهیونیستی و ضروری برای شخصیت مطلوب دولت یهود بود. به گفته ی پاپه ، خروج فلسطین در سال ۱۹۴۸ در نتیجه پاکسازی قومی فلسطین صورت گرفت که توسط رهبران جنبش صهیونیستی ، عمدتا دیوید بن گوریون و ده عضو دیگر “گروه مشاوره” وی انجام شد که توسط پاپه ذکر شده است. این کتاب استدلال می کند که پاکسازی قومی از طریق اخراج سیستماتیک حدود ۵۰۰ روستای عرب و همچنین حملات تروریستی که عمدتا توسط اعضای نیروهای ایرگون و هاگانا علیه مردم غیرنظامی اجرا شده بود ، عملی شد. ایلان پاپه همچنین به عنوان اثبات اخراجهای برنامه ریزی شده به طرح دالت و پرونده های روستا اشاره می کند.

ایلان پاپه قاطعانه این افسانه را که مردم فلسطین در جریان این جنگ به خواست خود خانه هایشان رها کردند رد می کند و مدارک بایگانی قابل توجهی را ارائه می دهد که نشان می دهد ، از همان آغاز ، یک ایده ی مرکزی در ایدئولوژی بنیانگذار اسرائیل بود و آن هم حذف اجباری مردم بومی بود. . برای هر کس که علاقه مند به بحران کنونی در خاورمیانه است این یک کتاب ضروری است.

نویسنده

ایلان پایه

ناشر

اطلاعات

تعداد صفحات

632

قیمت محصول

0

تاریخ به روز رسانی

۱۴۰۲/۰۱/۲۹