nosrat-logo

یهودیان و حیات اقتصادی مدرن

سوال های زیادی در خصوص الگوها ، باورها و روش های ثروتمند شدن یهود وجود دارد. با وجود آنکه بظاهر پراکنده و مجزا از هم هستند، از نوعی فعالیت شبکه ای کاملا منظم و مرتبط بهره مند بوده و با نوعی پشتکار غایت گرایانه ، اقدام به تصرف دنیا می کنند. داشته های مادی بدست آورده شده نیز ، بستر را برای توسعه توانمندی هایشان فراهم می کند. نگاهی به خلاصه کتاب «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» ، بازگو کننده بخشی از این صفات بوده که می تواند در حوزه ها و موضوعات مختلف مطرح در سطوح مختلف( فردی و خرد گرفته تا امنیتی و توسعه ای و کلان)، مورد استفاده قرار گیرد.راز سرمایه داری مدرن چیست؟ سومبارت می گوید: پیوریتانیسم* جداً همان یهودیت است.

نام اصلی کتاب jews and modern capitalism بوده و نام انتخابی مترجم «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» است و توسط نشر ساقی در ایران معرفی گردیده است. نویسنده کتاب ورنر سومبارت دوست ماکس وبر (جامعه شناس مشهور و نویسنده کتاب «اخلاق سرمایه داری و روح پروتستانتیسم») می باشد. دو دوست آلمانی هر دو درباره راز سرمایه داری تحقیق کرده اند تحقیقی که پروتستان ها و پیوریتان ها را به عنوان حل معما تحلیل کرد جهانی شد و تحقیقی که پای یهودیان را به میان کشید، گمنام ماند. راز سرمایه داری مدرن چیست؟ سومبارت می گوید: پیوریتانیسم جداً همان یهودیت است! (ص ۲۶۰).

نوع تجارت یهودیان در کار مردم قدیم و سنتی خلل ایجاد می کرد. شکواییه های مسیحیان از شیوه های بازرگانی یهودی و حتی دروغگویی و فریب آنها فراوان است (ص۱۲۸). زیر قیمت فروختن بدترین و غیر شرافتمندانه ترین کار در تجارت تلقی می شد (ص۱۳۷). اما اروپا شاهد نرخ شکنی های یهودی ها بود (ص۱۵۵).

خاطرات گلوکل فن هاملن (ص۱۴۴به بعد) کتابی مشهور و خواندنی در این خصوص است . داستان و روایتی از یک زن یهودی که ما را به دنیای یهودیان می برد. یهودیان بر خلاف مسیحیان ، آشکارا به اهمیت پول اعتراف می کردند (ص۱۴۹-۱۴۵). در تلمود هم از ثروت به عنوان لطف الهی ستایش شده است (ص۲۲۶). ضمن اینکه جایگاه یهودیان در مقام مسئول تدارکات و تأمین کنندگان نیاز مالی حکومت ها (ص ۵۷ به بعد) و استعداد توان یهودیان در وام دادن (۳۲۲) بسیار شناخته شده است.

به نظر من مهم ترین نکته کتاب این است که ، یهودیان فضای تجارت را انتزاعی کرده اند و پول و اسناد اعتباری و بورس نشانه های مهم انتزاعی شدن تجارتند که توسط یهودیان در دنیای مدرن مطرح شدند. بازار سهام بازار مناسبی برای تثبیت اسناد اعتباری بود که با این بازار معاملات تجاری وِیژگی های شخصی خود را از دست داد و معیار معامله ارزش کل و انتزاعی سهام و قیمت روز شد(ص ۹۲). شاید جمله «با پول همه کار می توان کرد» در صورتی درست است که بدانیم پول همه چیز را انتزاعی می کند یعنی آن را از ماهیت اصلی جدا می کند و در نتیجه می تواند با محصول جدید کاری کند که قبلاً امکان پذیر نبود! حالا جنبه تکنیکی کار خود به جنبه ای فرعی از صنعت بدل شده است (ص ۱۲۲) و سرمایه گذاران عقل تجاری دارند وآن قدرها مهم نیست که در چه شاخه ای فعالیت می کنند(ص۱۲۳).

در کتاب خاطرات زن یهودی آمده است که: هر یهودی آدم همه فن حریفی است (ص۱۴۸). یهودیان به مرزبندی ها توجه چندانی نمی کردند و به قواعد رایج عرفی تجارت وقعی نمی گذاشتند (ص۱۴۹). این یهودیان بودند که اصل جای گزینی کالا را مطرح کردند (ص۱۶۰). پول وانتزاعی بودن سرمایه با روحیه یهودیان تناسب دارد (ص۲۸۶). یهودیان کار ذهنی را برکار جسمی ترجیح می دهند (ص۲۷۱). این یعنی یهودیان از جنبه شخصی زندگی درک درستی ندارند و روابط شخصی با پیوندهای غیرشخصی وانتزاعی هدفمند جایگزین کردند (ص۲۷۵و۲۷۴). و در واقع یهودیها دنیا را نه با چشم جان که باچشم ذهن مشاهده می کردند (ص۲۷۶). کسی حق ندارد از طبیعت به صرف لذت، لذت ببرد بلکه در باره آن باید به فکر نشست وعظمت خداوند را در نظر آورد(ص۲۳۸). به طور خلاصه باید ازهر آنچه که نشانه انسان طبیعی ودر نتیجه ناپرهیزکاری است پرهیز کرد (ص۲۳۹).

جالب است که ازدواج نه بر اساس شهوت بلکه باید بر اساس تبعیت از دستورات انجام شود(ص۲۴۳). سرمایه داری خصلتی دارد که تفاوت های کیفی را با تکیه بر تفاوت های کمی صرفاً به نمایش بگذارد (ص۲۸۵). در جهان سرمایه داری هیچ چیز طبیعی وجود خارجی ندارد ویهودی می تواند به آسانی بر روابط فاقد خصلت انسانی مسلط شود (ص۲۸۷).

نویسنده

ورنر سومبارت

ناشر

ساقی

تعداد صفحات

369

قیمت محصول

0

تاریخ به روز رسانی

۱۴۰۲/۰۱/۲۹